ارزش ۱۴۳ برابری گرده افشانی نسبت به تولیدات کندو

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: در اغلب کشورهای پیشرفته نگهداری زنبور در درجه اول به علت نقش این حشره در عمل گرده افشانی بوده و مهمترین نقش آن در رابطه با حفظ فلور گیاهی، محیط زیست، جنگل‌ها، مراتع و افزایش محصولات کشاورزی است.
نظرپور افزود: در بین حشراتی که در عمل گرده افشانی نقش دارند، زنبورعسل دارای بیشترین اهمیت است چراکه بدنشان پر مو بوده و به راحتی سبب انتقال دانه‌های گرده می‌شوند و معمولا به دنبال یک گونه گل می‌روند.
وی ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد چربی و روغن‌های مورد استفاده انسان از گیاهانی مانند پنبه، زیتون، بادام زمینی، سویا، آفتابگردان، کلزا و سایر دانه‌های روغنی تولید می‌شود که این گیاهان دگر گشن هستند و گرده‌افشانی این گیاهان ضروری و تولید بذر در این گیاهان به گرده‌افشانی وابسته است و بدون آن دانه‌ها پوک و میزان محصولات کم می‌شود.
نظرپور تصریح کرد: براساس تحقیقات به عمل آمده ارزش اقتصادی گرده افشانی زنبورعسل ۱۴۳ برابر تولیدات مستقیم کندو است.
وی بیان کرد: در کشورهای پیشرفته کشاورزان به ازای هر کندو ۴۰ دلار به زنبورداران کرایه می‌دهند که کلنی‌هایشان را در مزرعه آنها قرار دهند و از این طریق درآمد قابل توجهی عاید زنبورداران می‌شود اما متاسفانه در کشور ما قضیه عکس است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان اذعان کرد: از نظر فرهنگی ضرورت دارد بحث گرده افشانی در کل استان و کشور ترویج شود.
وی خاطرنشان کرد: تحقیقات در ارتباط با میزان کلنی‌های مورد نیاز برای گرده‌افشانی مزرعه کلزا پنج کلنی به ازای هر هکتار نیاز است.
نظرپور اظهار کرد: بحث ترویج گرده افشانی و اهمیت زنبورعسل را در استان پیگیری می‌کنیم.